Goede avond! (Of middag, Of …) Alleen al het feit dat je dit nu aan het lezen bent wil zeggen dat het onderwerp je aandacht trok. Dat is super! Want ik was natuurlijk op zoek naar jou! (Ja dat lees je goed ^^ dit heb ik schaamteloos geplagieerd van Uncle Sam. Welkom bij het Oog des Meesters! Onwetend wat hen te wachten staat, zitten 4 jongelingen aan het vuur... De ene wat ruiger met een onverzorgde snor en een groot roestig slagzwaard, de andere schuchter maar gekleed op snelheid, een derde heeft eigenaardige puntoren en de laatste … Nog maar pas hebben zij in hun thuisdorp, Havena, de schrik van hun jonge leven meegemaakt … menigeen zou zich hierna bedenken en trachten een bescheiden leven te leiden … alleen … dit zijn geen gewone jongelingen…, dit zijn avonturiers die hun eigen weg kiezen! Zij gaan op zoek naar roem, kennis en fortuin! We hebben het hier over het meest gespeelde rollenspel in Europa, Das Schwarze Augen, the Dark Eye, het Oog des Meesters. Maak je geen zorden …een rollenspel is geen toneel … er is geen vastgelegd script . Het is een spel dat je met meerdere personen aan één tafel speelt (zij het in het echt of digitaal). Elke speler speelt de rol van één karakter dat zich in de wereld van Avonturië bevind. Dit is vaak een Elf, een Dwerg, een Strijder en een Tovenaar … al kan je eigenlijk gewoon zijn wie of wat je wil. Al deze karakters noemen we vanaf nu Helden. Eén speler leidt het spel, deze speler is de Meester, beter gekend als de Dungeon Master of Spelleider. (Stranger Things, the Big Bang theory iemand?) Nadat de meester het inleidend verhaal heeft verteld en hiermee de situatie heeft geschetst is het aan jou . Jij als held zal nu kiezen wat je zegt, hoe je reageert op je omgeving, wat je doet. Daarop zal de meester op zijn beurt reageren en zo ontstaat er een avontuur. De opdracht wordt gegeven door de meester, hoe er te geraken bepaal jij als held. Beslis jij om te onderhandelen, te vechten, laat je iemand anders het vuile werk opknappen of kies je een andere weg? Voor het spel begint moet je een held samenstellen. Hiervoor dien je te dobbelen en deze scores zet je dan op papier. Na een avontuur … of je het doel nu bereikt of niet .. zal je ervaringspunten verdienen. Heb je voldoende ervaring dan groeit je held in niveau en kan je de scores verhogen. Deze scores heb je nodig om te kijken of je gekozen handeling slaagt, hiervoor wordt je gevraagd om een dobbelproef te doen. Je zal niet zomaar bovenop de tafel kunnen springen, een valkuil zien, een slot kunnen forceren, iemand overtuigen of een slag kunnen ontwijken. De meester zal je vragen om te dobbelen, het gedobbelde resultaat bepaald of je slaagt in je handeling. Originaliteit en creativiteit worden altijd beloond, wie weet is je gedobbelde resultaat net te zwak maar heb je geluk en kijkt je tegenstander net naar de verkeerde kant? Het draait om de fun en niet om de regeltjes . Deze laatste zijn er vooral om het fun te houden en te voorkomen dat je met een machinegeweer in de middeleeuwen kan rondlopen ^^ Plots verdwijnt de grond onder je voeten en val je naar beneden, je schrikt je rot en ziet onder je een hele collectie vervaarlijke speren … ‘ik grijp me vast aan de rand van het gat en probeer me terug omhoog te trekken’ … hummm , dat is erg lastig, enkel een geslaagde proef van behendigheid kan uitmaken of je snel genoeg bent om je vast te grijpen, de daaropvolgende proef van kracht zal bewijzen of je jezelf naar boven kan trekken … Lijkt dit jou wel wat? Stuur me dan een bericht dat je geïnteresseerd bent en ik zorg voor de praktische kant. Groeten, Bart